Wednesday, October 22, 2014

BAGAIMANA SAYA BERJAYA DENGAN SHAKLEE

Assalamualaikum hari ni Aliya nak share dengan semua bagaimana boleh berjaya dengan Shaklee. Kiranya entry kali ni nak share experience sendiri macam mana nak mulakan bisnes dengan Shaklee dan berjaya. (Boleh di katakan berjaya jugak lah kot hehehe). Pejam celik dah hampir 2 tahun kami suami isteri bergelumang dengan Shaklee :P. Lama jugakkan! Kebiasaannya apabila incik suami join mana-mana bisnes MLM; dua tiga bulan lepas tu senyap tanpa berita. Sedih!

Ok tak nak membebel panjang-panjang. Kita terus ke tip No 1.

1. Study marketing plan. Yup. Ini perkara pertama yang kami suami isteri dok bebelkan selepas menjadi ahli Shaklee. Kami belajar bagaimana cara mengira bonus Shaklee; daripada A to Z, berapa bonus jika dilakukan berseorangan dan perbezaan jika bekerja secara berkumpulan. Ini sangat penting kerana kita perlu tahu berapa sepatutnya syarikat bayar kepada kita atas segala usaha kita. Salah satu self motivation jugak ni. Sebab bila tau berapa jumlah bonus, kita jadi 'tamak' nak banyak dan banyak lagi heheh.

2. Study info produk. Pada permulaan, seperti biasa memang banyak yang perlu di pelajari. Seperti bayi, tidaklah lahir terus boleh berlari. Perlu ada step-step merangkak, berjalan dan kemudian barulah berlari. Especially kepada anda yang baru dalam dunia nutrisi, memang bermacam-macam perkara yang perlu diambil tahu dan ambil peduli. Tapi tak mengapa, berlajarlah perlahan-lahan, pengalaman akhirnya yang akan mendewasakan kita. Bagi memudahkan usaha anda, Shaklee ada menyediakan kelas setiap bulan di branchhome office kawasan berdekatan dengan anda. Luangkanlah masa sekejap untuk kelas-kelas seperti ini. Dan ianya PERCUMA!

3. Rajin memperkenalkan diri sebagai Shaklee Independent Distributor(SID). War-warkan pada dunia bahawa anda adalah salah seorang SID. Beritahu keluarga, saudara-mara, jiran, rakan-rakan dan semua orang. Mungkin mereka tidak berminat dengan produk anda, tetapi jangan lupa mereka juga punya keluarga dan kawan-kawan. Mungkin ada rakan-rakan mereka yang berminat dengan Shaklee dan memperkenalkan kepada kita. Pada zaman tanpa sempadan ini, tidaklah sukar untuk menghebahkan sesuatu info. Apa yang penting 'RAJIN'.

4. Mempunyai target atau matlamat. Matlamat yang jelas akan mendorong kita ke jalan yang betul. Sebelum memulakan bisnes, kenalpasti apa yang ingin kita capai. Matlamat jangkamasa pendek yang kita ingin capai pada bulan-bulan tertentu dan 5, 10 tahun akan datang; yakni matlamat jangka masa panjang. Matlamat/target perlulah realistik. Namun harus ingat satu perkara, matlamat tidak menghalalkan cara. Jadi berbisneslah sejujurnya, in shaa Allah kejayaan milik kalian satu hari nanti.



5. Melawat tempat kerja anda. Walaupun anda berniat bekerja dari rumah, sesekali datanglah melawat 'office' anda. Datang dan ambil aura 'jutawan' di sini. Ini adalah ayat yang biasa kami katakan pada ahli-ahli dibawah kami. Bila kita sering datang ke branch/home office secara tak langsung kita berjumpa dengan orang-orang yang sama kerjaya dengan kita. Boleh jadi mereka itu salah seorang yang telah berjaya dalam bisnes Shaklee. Berkenalanlah dan dapatkan tip-tip kejayaan daripada mereka. Jangan MALU dan jangan SEGAN.

6. Berbaik-baiklah dengan Upline. Bukan bodek ye! Senantiasa mendekati upline anda. Dapatkan info-info/strategi pemasaran untuk menjayakan bisnes anda.

7. Sentiasa berada di dalam 'Coverage' group anda. Join dan sertai apa-apa juga aktiviti yang di anjurkan oleh kumpulan bisnes anda. Cara ini mampu mengekalkan momentum/semangat berShaklee berpanjangan. Bertukar-tukar pendapat dan menyelesaikan masalah bersama-sama lebih mudah dan praktikal. Dan ternyata kata-kata ini benar belaka 'if you want to go FAST; go ALONE. but if you want to go FAR; go TOGETHER'.

8. Amalan kerohanian. Ber'Dhuha, ber'Tahajud, Al-waqiah, Al-Mulk, doa dan zikir. Zakat, Infaq dan Sedekah (ZIS) dan banyak lagi. Apa pun usaha kita lakukan moga mendapat perkenan daripada Nya. Sesungguhnya dialah yang memberi rezeki dan melapangkan rezeki. Jika dah buat macam-macam tapi masih tak nampak hasilnya, berbaliklah pada Allah. Cek balik amalan wajib dan sunat. Takut-takut ade yang bocor.

9. Restu suami/isteri/ibu/bapa. Dapatkan restu daripada orang yang tersayang terlebih dahulu. Aliya cukup beruntung kerana suami sangat-sangat menyokong apa yang kami pilih untuk masa hadapan kami. Ada masa-masanya suami yang terlebih excited (dalam arti kata lain 'poyo' :p ...kikiki jangan marah ye! :* ) dalam menjalankan bisnes ini. Beritahu mereka-mereka ini tentang matlamat anda dan minta doakan kejayaan.

10. Positifkan diri dan bergaul dengan orang-orang yang positif. Di sekeliling kita ni, ada insan-insan yang positif dan negatif. Kejarlah untuk bersama-sama insan yang positif. Kelak anda akan mendapat tempiasnya. Jadikanlah mereka yang negatif itu contoh teladan yang patut dijauhi supaya anda tidak menjadi sepertinya. Buatlah kebaikan kepada semua orang walaupun mereka pernah menyakiti, in shaa Allah kebaikan akan hadir walaupun dari orang lain yang anda mungkin tidak pernah sangkakan.

Ikhlaskan diri kerana Allah SWT, anda tidak akan kecewa :)

Rasanya cukup 10 tip-tip untuk berjaya dengan Shaklee. Dan saya yakin ianya boleh diguna pakai untuk bisnes lain jugak. Harap dapat membantu anda yang ingin berjaya bersama Shaklee.

Berminat menyertai kumpulan bisnes kami? Hubungi:

* Puan Aliya [Id : 913252]
* SMS/WhatsApp : 019 662957

No comments:

Post a Comment

anda mungkin meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...